וגינוזיס חיידקי
BACTERIAL VAGINOSIS (BV)

מה זה וגינוזיס חיידקי?

וגינוזיס בקטריאלי (חיידקי) הוא הגורם השכיח ביותר להפרשות נרתיקיות חריגות בנשים בגיל הפוריות וגורם עד ל-50% מהמקרים. זהו סימן לחוסר איזון במערכת האקולוגית הנרתיקית.
לנשים באופן טבעי יש חיידקים רבים ושונים הגדלים בנרתיק ללא תחושת אי נוחות. באופן תקין, הלקטובצילים (הידועים כ"חיידקי הנרתיק הטובים") עולים על מספר החיידקים האחרים. האיזון הטבעי הזה הופך את הנרתיק למעט חומצי. הסימפטומים של וגינוזיס חיידקי מתרחשים כאשר החיידקים שאינם לקטובצילים גדלים יתר על המידה, וגורמים להפרשות הנרתיק להיות בסיסיות יותר.

מדוע מפתחים וגינוזיס חיידקי?

הסיבה לא מובנת במלואה. במקרים רבים, וגינוזיס חיידקי קשור לקיום שותפים מיניים חדשים, או מרובים. עם זאת, וגינוזיס חיידקי יכול להופיע גם בנשים שמעולם לא היו פעילות מינית. האיזון הטבעי של חיידקים בנרתיק עלול להיות מושפע גם משטיפות אינטימיות ועישון סיגריות.

מה הסימנים ותסמינים של וגינוזיס חיידקי?

כאשר יש וגינוזיס חיידקי, אחד או יותר מהתסמינים הבאים עשויים להופיע:

• הפרשה לבנה או אפורה שיכולה לגרום לגירוי קל
  • ריח דגים אשר מתגבר לאחר קיום יחסי מין
  • צריבה בזמן מתן שתן, גירוד סביב החלק החיצוני של הנרתיק, או שניהם
  • וגינוזיס חיידקי לא גורם לכאב במהלך יחסי מין

למרות שאלו הם התסמינים הנפוצים ביותר, וגינוזיס חיידקי יכול להיות נוכח מבלי לגרום לתסמינים כלשהם. התסמינים של וגינוזיס חיידקי יכולים להיות חוזרים ונשנים, דבר הדורש הערכה וטיפול נוספים.

איך מאבחנים וגינוזיס חיידקי?

וגינוזיס חיידקי מאובחן על ידי בדיקה נרתיקית. הבדיקות יכולות לכלול את רמת החומציות (pH) בנרתיק (לא מספק בזכות עצמו), בדיקת התגובה להוספת KOH להפרשה הנרתיקית (נקרא גם "Whiff test") ודגימה שנלקחת על ידי מקלון צמר-גפן יכולה להיבדק תחת מיקרוסקופ לבחינת ממצאים אופייניים.

איך מטפלים בוגינוזיס חיידקי?

וגינוזיס חיידקי מטופל בדרך כלל באנטיביוטיקה הניתנת דרך הפה או הנרתיק (מטרונידזול או קלינדמיצין). וגינוזיס חיידקי לפעמים חוזר ונשנה, במקרים אלו ניתן לשקול גם תוספת פרוביוטיקה. חשוב לוודא שהנחיות הטיפול ימולאו בשלמותן גם אם התסמינים נעלמים לפני כן.
אין צורך בטיפול בבן זוג זכר של מטופלת וגינוזיס חיידקי, אך שימוש בקונדום יכול להפחית את הסבירות להישנות. מטופלת וגינוזיס חיידקי אשר במערכת יחסים מינית עם נשים, צריכה ליידע את בת הזוג לגבי הצורך בבדיקה, אבחון וטיפול.

מה קורה אם לא מטפלים בוגינוזיס חיידקי?

וגינוזיס חיידקי לא מטופל נמצא כקשור לסיכוי להידבק בזיהומים המועברים במגע מיני כגון HIV, הרפס, זיבה וכלמידיה. במטופלות בהריון נמצא קשר ללידה מוקדמת, אך לא הוכח שטיפול אנטיביוטי יפחית את הסיכון. וגינוזיס חיידקי גם נמצא קשור לעלייה בזיהומים לאחר פרוצדורות כגון כריתת רחם, לידה נרתיקית או גרידה.

איך נמנעים מלפתח בוגינוזיס חיידקי?

עוד לא ידוע מה הדרך הטובה ביותר להמנע. עם זאת, מומלץ מאוד לכולנו:

• לא לעשות שטיפה נשית/אינטימית. שטיפה אינטימית היא שימוש בתמיסה לשטיפת הנרתיק מבפנים. חלק מהנשים עושות זאת כדי להרגיש "נקיות", וזאת למרות שאין תועלת מוכחת של שטיפה זו. הנרתיק באופן טבעי מסוגל לשמור על איזון בריא של חיידקים, ושטיפה אינטימית יכולה להפר את האיזון הזה.
  • מין בטוח. שימוש בקונדום יכול לעזור להפחית את הסבירות לפתח וגינוזיס חיידקי – וכן למנוע מחלות נוספות העוברות ביחסי מין.
  • לסיים את הטיפול בוגינוזיס חיידקי במלואו. גם אם התסמינים עוברים מהר לאחר הטיפול, חשוב לסיים את כל מהלך הטיפול.

מהם הסיכונים ותופעות הלוואי של הטיפול?

• אלרגיה לתרופה הנבחרת
  • אנטיביוטיקה עלולה לגרום לזיהום בקנדידה/פטריה
  • מטרונידזול היא אנטיביוטיקה הנרשמת לעתים קרובות ועלולה לגרום לטעם מתכתי. אסור לשתות אלכוהול אם מקבלים כדורים או ג'ל של מטרונידזול, מכיוון שהאינטראקציה עלולה לגרום לבחילות והקאות קשות.
  • קלינדמיצין היא אנטיביוטיקה העלולה לגרום לשלשולים. יש ליצור קשר עם רופא/ה אם מופיע שלשול חוזר בעת נטילת התרופה.