וגיניטיס פורלנטית
DESQUAMATIVE INFLAMMATORY VAGINITIS (DIV)

מהי וגיניטיס פורלנטית?

וגיניטיס דלקתית פורלנטית (DIV) הינה צורה לא נפוצה של וגיניטיס (דלקת נרתיקית) אשר גורמת להפרשות מוגברות, ריח לא נעים, ומלווה לפעמים בכאבים במהלך יחסי מין.
DIV יכולה להופיע בכל גיל, לפני או אחרי גיל המעבר. נשים עם DIV מתלוננות לעתים קרובות על שנים של הפרשות נרתיק, או עלולות לחוש הפרשות מוגברות לפתע. ההפרשות עשויות להיות עם או בלי קשר לגירוי של הפות והנרתיק. לעיתים, ההפרשות הן לא התלונה העיקרית, ומה שבאמת מפריע למטופלת הוא הכאבים במהלך קיום יחסי מין.

במחלה זו, הדלקת גורמת לקיר הנרתיק להתקלף או לנשור.DIV  אינו גורם נפוץ של דלקת נרתיק וכתוצאה מכך – נשים הסובלות ממנה לעתים קרובות מאובחנות בסוגים אחרים של זיהומים בנרתיק, לפני האיבחון של DIV. נשים אלה לרוב מטופלות שוב ושוב באנטיביוטיקה, נוגדי פטריות ואסטרוגן, ללא שיפור.

מה גורם לוגיניטיס פורלנטית?

הסיבה ל-DIV עדיין לא ידועה.
מחסור בהורמונים הוא סיבה לא סבירה מכיוון שזה עלול להופיע אצל נשים במהלך שנות הרבייה, ומכיוון שמצב זה לא מגיב לטיפול באסטרוגן בלבד.
זיהום חיידקי נשקל, אך עד כה לא זוהה גורם חיידקי.
חשוב לציין שזה לא מצב סרטני או מדבק, ולא מועבר במגע מיני.

מה הסימנים ותסמינים של וגיניטיס פורלנטית?

נשים עם DIV מתלוננות לעיתים קרובות על הפרשות מוגלתיות רבות, צהובות-ירוקות שיכולות להטריד אותן במשך שנים. ההפרשה עשויה להיות מוכתמת בדם ועשויה להיות קשורה לצריבה של הפות, גירוי וגרד. קיום יחסי מין הוא לעתים קרובות לא נוח או כואב.
חלק מהנשים חשות גם בריח לא נעים.

כיצד מאבחנים וגיניטיס פורלנטית?

האבחנה נעשית על פי הממצאים האופייניים של הפרשות נרתיקיות מוגברות, ורמת pH גבוהה מהנורמה. הנרתיק אדמומי ומודלק.
אבחנה סופית דורשת מיקרוסקופ, שמאפשר לראות ריבוי תאי דם לבנים (תאי דלקת) וריבוי תאים שנשרו מדופן הנרתיק בשם תאים פרא-בזליים (parabasal). חיידקי הנרתיק לקטובצילים, שבאופן בריא נמצאים, במצב זה יהיו חסרים.

מה הטיפול לוגיניטיס פורלנטית?

DIV דורש לעתים טיפול ממושך. הוא מטופל באמצעות טיפול אנטיביוטי נרתיקי, טיפול סטרואידלי נרתיקי או שילוב של שני הטיפולים יחד. לפעמים ישנה הישנות ואז דרוש טיפול מניעתי לאורך זמן.