ניוון נרתיקי ו/או דלקת נרתיק אטרופית
VAGINAL ATROPHY OR ATROPHIC VAGINITIS

מהי אטרופיה נרתיקית?

הרקמות של הנרתיק והפות, כולל השופכה (הצינורית המובילה לשלפוחית ​​השתן) ודרכי השתן התחתונות, כולן מאוד רגישות להשפעות של אסטרוגן. כאשר רמות האסטרוגן של האישה יורדות, רקמות אלו עלולות להפוך דקות, יבשות וחסרות גמישות. השם הרפואי למצב זה הוא אטרופיה נרתיקית.

כאשר מצב זה מלווה בגירוי או דלקת, נקרא לו דלקת נרתיק אטרופית. תסמינים של דלקת נרתיק אטרופית יכולים לכלול גירוי, גרד, יובש, ירידה בתחושה, דימום לאחר ניגוב או קיום יחסי מין, תדירות גבוהה או דחיפות במתן שתן, בעיות בהחזקת שתן, הפרשות מהנרתיק, ריח נרתיקי ו/או כאבים בזמן קיום יחסי מין. דלקות בדרכי השתן עלולות להיות יותר תדירות. ניתן לבלבל את הסימנים והתסמינים של רמות אסטרוגן נמוכות מקומיות עם דלקת נרתיק מקנדידה, דלקת בדרכי השתן, וגינוזיס חיידקי, או מחלות אחרות של אברי המין.

מי סובלת מאטרופיה נרתיקית?

אטרופיה נרתיקית נפוצה בעיקר בנשים שנמצאות לקראת או לאחר גיל המעבר, כאשר רמות האסטרוגן יורדות באופן טבעי. על פי האגודה למנופאוזה בצפון אמריקה, ל-10-40% מהנשים בגיל המעבר יש תסמינים של אטרופיה או דלקת נרתיקית אטרופית.
אטרופיה מתרחשת לפעמים גם אצל נשים מניקות, מכיוון שההנקה מדכאת את ייצור האסטרוגן הטבעי של האישה. אמצעי מניעה הורמונליים יכולים גם הם להוביל לרמות אסטרוגן נמוכות, וכתוצאה להוביל לתסמיני דלקת נרתיק אטרופית. ישנם גם טיפולים הורמונליים אחרים שמדכאים או משנים את ייצור האסטרוגן השחלתי (כגון טיפולים שנועדו להפסיק את הווסת כטיפול לאנדומטריוזיס או להפחית אסטרוגן כחלק מטיפול בסרטן שד) וטיפולים אלה עלולים גם הם לגרום לאטרופיה ולדלקת נרתיק אטרופית.

כיצד מטפלים באטרופיה נרתיקית?

דלקת נרתיק אטרופית מטופלת ביעילות רבה בטיפול מקומי באסטרוגן. כלומר, אסטרוגן שנמרח ישירות על הפות או מוחדר לנרתיק. טיפול זה הוא בטיחותי ביותר וכמעט כל הנשים יכולות ליטול אותו ללא חשש.

טיפול הורמונאלי חליפי שניתן בגיל המעבר במדבקות או גלולות דרך הפה עשוי גם לעזור עם תסמינים של דלקת נרתיק אטרופית, אך אינו מיועד לטיפול בדלקת נרתיק אטרופית וכן אינו מספק. נשים המקבלות טיפול זה מדווחות שהן עדיין זקוקות לאסטרוגן מקומי כדי לעזור עם תסמיני האטרופיה הנרתיקית.

יש לזכור שטיפול באסטרוגן אינו מרפא את מצב האטרופיה הנרתיקית. כאשר הטיפול המקומי באסטרוגן מופסק, הסימפטומים של אטרופיה/דלקת נרתיק אטרופית ככל הנראה יחזרו. לכן יש צורך להמשיך בטיפול באופן קבוע, אלא אם ישנה הנחייה אחרת מהרופא/ה המטפל/ת.

אילו צורות של אסטרוגן נרתיקי מקומי קיימות?

אופציות לטיפול מקומי כוללות בעיקר:

• טבליות נרתיקיות של אסטרוגן (Vagifem®)

טבליות קטנות המכילות אסטרוגן המוכנסות לנרתיק עם מוליך. בדרך כלל המינון הראשוני הוא טבליה אחת לפני השינה למשך 14 ימים, ולאחר מכן פעמיים בשבוע לצורך תחזוקה.
לעתים תקבלי הנחיה מהרופא/ה שלך ליטול את הטיפול יותר או פחות פעמים מסיבות שונות.

טבליות אסטרוגן נוטות להיות פחות מלכלכות מקרם אסטרוגן (מפורט בהמשך) אך עדיין יכולות לגרום להפרשות מוגברות. זהו המינון הנמוך ביותר של אסטרוגן מקומי זמין.

• קרם אסטרוגן (Ovestin®)

קרם המכיל אסטרוגן וניתן להחדרה ישירות לנרתיק, בעזרת מוליך. במידה ולא נוח לך להשתמש במוליך, אין מניעה משימוש באצבע לאחר ששטפת ידיים היטב.

המינון הרגיל הוא פעם ביום לפני השינה למשך שבועיים, ולאחר מכן פעמיים בשבוע קבוע לצורך תחזוקה. לעתים תקבלי הנחיה מהרופא/ה שלך ליטול את הטיפול יותר או פחות פעמים מסיבות שונות, או אפילו למרוח אותו חיצונית במיקומים מסוימים.
יתרון של קרם האסטרוגן על פני הטבלייה הוא שניתן להתאים את המינון והמיקום בהתאם לתסמינים.

מהן תופעות הלוואי של אסטרוגן נרתיקי מקומי?

תופעת הלוואי השכיחה ביותר של אסטרוגן נרתיקי היא עלייה קלה בהפרשות כתוצאה מהקרם או הטבליות.

האם קיימות אפשרויות אחרות להקלה על אטרופיה נרתיקית או דלקת נרתיק אטרופית?

היגיינה אינטימית טובה היא הצעד הראשון. הימנעות מסבונים קשים, מוצרים כימיים ובגדים צמודים.

אם הוחלט לא להשתמש באסטרוגן, הסימפטומים של אטרופיה ודלקת נרתיק אטרופית עשויים להשתפר עם שימוש בקרם לחות נרתיקי. ניתן גם למרוח שכבה דקה של וזלין או שמן צמחי על הפות על מנת להפחית את הסימפטומים של יובש וגירוי בפות. שימוש בחומרי סיכה או שמנים יכול להועיל להפחתת התסמינים ולמניעת יובש במהלך קיום יחסי מין.

עם זאת, טיפול אסטרוגני מקומי נחשב כיום הטיפול הטוב ביותר.

חומצה היאלורונית

מכיוון שהנרתיק מאבד קולגן ואת יכולת החזקת המים בגיל המעבר, חומצה היאלורונית משמשת לשיפור האפיתל (העור) הנרתיקי ולהפחית תלונות על יובש ואי נוחות. חומצה היאלורונית היא חומר טבעי הקיים בגוף האדם. הוא נמצא בריכוזים הגבוהים ביותר בנוזלים בעיניים ובמפרקים. שימוש בג'לים המכילים חומצה היאלורונית יכול להועיל (למשל גינומונל), אך עלול להתרחש גירוי מקומי.

המשך פעילות מינית נחשב כמסייע לשמור על אספקת הדם לנרתיק ולעזור למנוע אטרופיה גם כן.

Intrarosa

טבליה נרתיקית המכילה DHEA – חומר המתפרק בגופנו לאסטרוגן ואנדרוגנים, יחד עם שמן קוקוס ושמן דקלים. זוהי טבליה המוחדרת לנרתיק לפני השינה כל לילה, ועוזרת ללחות, סיכוך ואף בחלק מהנשים עוזרת לחשק המיני. עם זאת, עדיין מדובר בטיפול הורמונאלי ולכן יש להתייעץ עם רופא/ת נשים לפני החלטה על נטילת הטיפול.